Nederlands

 

Leesautobiografie.

 

Ik houd best wel van lezen. Als ik eenmaal een leuk boek heb kan en moet ik het snel uitlezen. Vaak lees ik op vakantie. Ook  lees ik veel tijdschriften in mijn vrije tijd. Tijdschriften lezen makkelijker dan een zwaar boek. Thuis wordt er verder niet veel gelezen. Op  vakantie wordt er door mijn moeder wel veel gelezen, dan zijn we samen veel aan het lezen.

                                              

Ik kan me nog redelijk goed herinneren dat ik werd voorgelezen. Meestal dinosaurusboekjes daar was ik dol op. Voor de rest gewoon normale kinderboekjes. Ik zal nooit meer vergeten dat ik voorgelezen werd uit een boekje,de titel weet ik niet meer, maar het boek ging over een konijn die heel veel van zijn moeder hield. Van hier naar de maan en 10 keer terug was de titel van dat boekje. Mijn eerste boekjes die ik zelf las waren maan,roos,vis boekjes.

 

Op school werd ook veel voorgelezen, meestal in een thema: bijvoorbeeld lentekriebels of pestweek. De titels weet ik niet allemaal  meer, behalve die van groep 8. De groeten uit groep 8,dat was een heel leuk boek. Een lievelingschrijver heb ik eigenlijk niet.

 

 

Mijn top 5

 

1. Ik ben de sterkste.

Christian Fraccela

260

 

Het boek sprak me aan omdat het liet zien hoe een jonge puber zich door problemen worstelt die hij tegen komt. Ik vond het boek wel erg langdradig.

 

2.  200000 mijlen onder zee.

Jules vermeer

280

 

Het boek interesseerde me omdat er veel spanning en fantasie in zat toen ik dit boek las zat ik in groep 6 en vind je dat soort verhalen stoer.

 

3. Radeloos.

Carry slee.

240

 

Ik vond dit een heel goed boek omdat ik me kon verplaatsen in het verhaal en het erg veel om mijn levensverhaal leek. Er zit veel spanning verdriet en emotie in dit boek.

 

4. Fatima.

Famita.

160

 

Het verhaal gaat over een Turks meisje dat ontvoerd is door haar vader naar turkije terwijl ze opgegroeid is in Nederland. Ze heeft een penvriendin. Uieteindelijk helpt die penvriendin haar en zorgt ze ervoor dat ze terug naar Nederland komt.

 

5. De grijze jager. De ruines van Gorlan.

John Flanagan.

385

 Omdat het een heel avondtuurlijk boek is met veel actie.

 

Voor Nederlands moesten we een gedicht uitkiezen dat ons aansprak. Ik vond dit gedicht erg mooi en heb deze daarom ook gekozen en opgemaakt.

Mijn social media.

Pavlo biboudis

 

Ik heb meerdere internet accounts zoals:Twitter,facebook,msn,youtube.

 

Het meest gebruik ik mijn twitter account deze is niet beveiligd maar ik let wel goed op welke mensen mij volgen. Msn gebruik ik voornamelijk om te chatte en als mail. Ik heb een email, Pavlo1999@hotmail.nl. Ik gebruik een wachtwoord voor al mijn accounts, ik ga hier heel zorgvuldig mee om. Ik heb maar een wachtwoord omdat ik ze snel vergeet en deze al een paar jaar gebruik. Ik heb geen blog, en heb me hier nog nooit in verdiept. Ik heb eigenlijk geen site waar ik dagelijks op kijk. Als zoekmachine gebruik ik altijd google chrome. Ik voeg op facebook alleen mensen toe die ik ken en om msn ook. Alleen op twitter volg ik mensen die me intressant lijken. Ik zelf word gevolgd door 334 mensen op twitter. Daarvan ken ik er 250 en heb ik maar met een paar goed contact.

 

 

 

 

Bij nederlands hebben we een startpagina gemaakt met een onderwerp dat je recent of nog aan het behandelen was op school. Mijn onderwerp was de Europeese unie. Hieronder zie je mijn powerpoint die ik heb gebruikt bij het presenteren. 

 

 

 

Meneer Pijpers heeft ons op gegeven om te vertellen over deze 3 punten.

1 werk in de klas.

 2 geleerd bij Nederlands

3 jouw leerpunten voor de komende jaren.

 Mijn werkhouding in de klas is erg verbeterd vergeleken met het begin van het jaar vind ik. Dit komt omdat ik nu meer aan school doe omdat ik ook echt verschillen in mijn punten zie want als ik leer haal ik een 7,5 en als ik dat niet doe een 5,5. Soms ben ik nog erg afgeleid in de klas en praat ik veel maar ik kan ook meestal streng zijn tegen mezelf dat ik nu echt serieus moet beginnen.

 Ik heb dit jaar het meeste bij Nederlands geleerd vind ik. Omdat ik daar eigenlijk heb geleerd om met de laptops te werken. In het begin had ik er echt een hekel aan omdat we dan veel presentaties hadden enz. maar nu heb ik dat niet meer. Meneer Pijpers maakt Nederlands zeker leuker omdat het normaal altijd zo saai was en eentonig maar je merkt wel dat hij echt z’n best doet om leuke en leerzame opdrachten voor ons te maken. Ik kan het ook erg goed vinden met meneer Pijpers omdat hij erg goed kan uitleggen en geen probleem maakt van kleine dingen. Maar het allerleukste aan meneer Pijpers is natuurlijk dat hij humor heeft in tegenoverstelling tot heel veel andere leraren.

 Mijn leerpunten voor de komende jaren zijn meer verantwoordelijkheid nemen en echt m’n best gaan doen voor werkwoord spelling want hier heb ik nog erg veel moeite mee.

 

Deelnemen

Ontstaan Voor-nadelen 

 De landen.

De grondleggers

Zakelijke markt

Voorwaarden.                             

  

Financiele problemen

Uitbreiding.

  

Voordelen.

Uitzondering GB

  

Arbeidsmarkt.

Toekomst

 

 

Duitsland.

 

 

Migratie.

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dit is mijn Startpagina van de Europeese unie ik heb 4 deelonderwerpen en heb hier links bij gezet van sites met goede informatie.

 

 

 

 


nederlands startpagina presentatie.pptx
PowerPoint – 1,4 MB 171 downloads

 

 

 

 

 

Voor Nederlands hebben we een verhaal moeten schrijven over het nieuwe havo gebouw. Je moest je voorstellen dat je het gebouw in kwam en er iets heel speciaals vond ook moest je vertellen waarom je juist dat daar vond.

    

Gebouw

Toen ik voor het eerst in het nieuwe gebouw kwam was het echt een bouwval. Er waren veel kleine ruimtes met rare kasten en veel gaten in de muur waar je makkelijk in kon kruipen. Het leek er erg gammel en ik had het gevoel dat je zo door de grond kon zakken. De gymzaal leek erg klein. Het lijkt me wel een raar idee om naar een ander gebouw te gaan. Het gebouw ziet er erg verlaten en kapot uit. Ik snap ook niet hoe dit kan gebeuren want de Nieuwste school heeft er nog niet zo lang geleden in gezeten.

voorwerp

Ik zou graag in dit gebouw een tijdmachine vinden zodat ik de dingen die ik fout heb gedaan over kan doen. Van sommige dingen heb ik achteraf spijt dat ik ze niet heb gedaan. Sommige dingen zou ik  absoluut niet over willen doen omdat ik deze niet als fijn heb ervaren.

Het verlaten gebouw


 Mevrouw van de Bruggen maakte de deur open, iedereen rende als gekken naar binnen. Ik liep gelijk de trap op samen met wat kinderen, vervolgens kwamen we op de tweede verdieping. Op deze verdieping was een lift, jammer genoeg deed deze het niet. Sommige kinderen verstopten zich in de oude gymzaal. Ik liep nog een trap op, deze was smaller als de vorige…. veel smaller. De trap kraakte heel erg maar desondanks haalde ik het tot boven.

Toen Ik opzij  keek zag ik een lange smalle gang. Er hing om de 3 meter een grote lamp aan het plafond, ze knipperden en snakte naar elektriciteit. Blijkbaar hadden de vorige mensen ook niet veel aandacht aan het plafond besteed, het zat onder de schimmel en het water stroomde langzaam langs de muren naar beneden. Er hingen veel foto’s aan de muren, van zomerkampen van de Nieuwste school.  Ik liep langzaam naar voren,  passeerde de eerste kamer en BAM! De deur vloog met een klap dicht, net voor mijn neus. Ik liep langzaam naar binnen en speurde met mijn ogen de ruimte door, er stond een raam open. Wat een opluchting….  het was de wind maar. Ik sloot het raam en liep rustig de kamer uit.

 Naarmate dat ik verder de gang in liep kwam ik langs meer ruimtes. Opeens zag ik een grote zwarte cabine staan, langzaam kwam ik dichterbij, ik kon het object bijna aanraken. Wauw wat was hij groot. Opeens herinnerde ik me iets, dit leek wel een tijdmachine uit een film. Maar nee dat kan toch niet, dit is geen film. Ik was hier echt, dit was geen droom. Ik hoorde voetstappen achter me, ze  kwamen steeds dichter en dichter bij. De voetstappen stopten.

Ik zag een oude man staan, hij begon tegen me te praten. Ik heb lang op je gewacht,  en heb je de laatste tijd goed in de gaten gehouden. Ik heb gezien dat je verkeerde keuzes hebt gemaakt zij de oude man. Maar Ik geloof nog steeds in je, en geef je een tweede kans. Dat vreemde object dat je hier ziet is een tijdmachine die ik het laatste half jaar heb gemaakt. Je kan jezelf er mee in de tijd teleporteren. Ik zelf heb mijn kansen al gehad zei de oude man. maar jij hebt nog een hele toekomst voor je liggen. Denk na over de dingen die je doet en hoe je met de mensen omgaat die je opgevoed hebben en van je houden. Alleen als jij het echt wil krijg je de kans. ‘Ja maar’ nee niks maar je doet het of je doet het niet. Ja zei ik en ik stapte in de cabine. Er volgde een flits….

Een uur verstreek, mevrouw van de Bruggen had besloten dat het wel mooi was geweest en wilde terug gaan. Langzamerhand verzamelde de kinderen zich buiten behalve Martijn. De kinderen hebben nog lang naar hem gezocht in het gebouw, tevergeefs. Ze hebben hem nooit meer gezien.

Personage

Mijn personage heet Martijn hij is 15 jaar en is een erge puber. De eerste 12 jaar van zijn leven was het een hele leuke en aardige jongen. Maar sinds 3 jaar gaat hij met de verkeerde vrienden om. Hij heeft een hele hechte familie maar kwetst ze de laatste tijd vaak, door verkeerde dingen te doen. Hij blowt veel en gaat bijna elke avond feesten waar dan ook veel gedronken word. Aan zijn school doet hij eigenlijk ook niks, hij spijbelt vaak en heeft vaak problemen. Zijn vader woont in Spanje en ziet hij nooit, in tegenstelling tot zijn moeder waar hij altijd een hele sterke band mee heeft gehad. Nu vind hij zijn moeder een stom wijf dat alleen maar kan zeuren terwijl ze eigenlijk alleen maar het beste voor hem wil.

Een sprintscreen van mijn bidprentje