frans

Met frans moesten wij een kookopdracht doen uit het land waar je geschiedenis persoon vandaan kwam. Ik moest dit samen doen met Lisa, Uyen, Robbert. Ik vond het heel leuk om te doen.

 

 

 

Bonjour, je suis Pavlo. J'habite à Oisterwijk avec ma mère. Je deteste les devoirs et j'adore le musique. J'ai 13 ans.

Frans vakantie (1).docx
Word – 1,7 MB 139 downloads

 

Interview Frans.

 Voor frans moesten we een boekje lezen en hier een opdracht bij maken. Mijn opdracht was een intervieuw met de schrijver.

 

 

-Wat vind je van Margot zoals ze zich gedraagt in het boek?    Ik vind haar een normaal kind maar toch valt ze erg op omdat alles op haar is gericht en ze drukker is als de rest.

-Hoe zouden de andere kinderen uit haar klas van haar vinden?  Ze mogen haar heel erg en spelen veel met haar zoals ook in het boek voorkomt.

-Zou Margot het buitenspelen leuk vinden? Ja want je ziet aan de plaatjes die afgebeeld zijn dat ze er erg van geniet en het erg druk heeft.

-Wat vind Margot van het gepeste kind uit haar klas?   Margot zou haar erg mogen maar neemt niet de tijd om met haar om te gaan.

-Wat zou de leraar van Margot vinden?  Hij vind haar een erg leuk kind omdat hij zoals je in het boek ook ziet erg oplet op haar (positief)

-Waar dacht je aan toen je het boekje schreef? Ik dacht aan het dagelijkse leven van een kind in de kleuterklas.

-Zou Margot het leuk hebben op school?  In het boekje zie je maar een schooldag maar die dag had ze het in ieder geval heel leuk met tekenen en buitenspelen.

-Waarom is er maar een hoofdpersoon in het verhaal en betrek je er niet meer mensen echt bij?  Omdat ik echt specifiek een dag van een kind wilde beschrijven en niet oppevlakkig.

-Vind Margot het rekenen leuk dat ze voor het buitenspelen moeten doen?  Dat vertel ik in het boek niet echt wel ziet ze er heel geconcentreerd uit en heeft ze het antwoord goed.

-Heb je bereikt met het boekje wat je wilde bereiken? Ja dat heb ik want ik wilde kleine kinderen beter leren lezen en voor mensen waarvan Frans een vreemde taal is.

Frans standaard opdracht

 

Blz.5   Quand- Wanneer

Rang- Plaats

Encore-nog

-Margot gaat eerst naar school wanneer lola,Simon en de andere vrienden op rij zitten.

 

 

Blz.6   Premier: eerste

Etage: etage

Réveillée: ?

Ze lopen op rang de trap op.

 

Blz.8  Quand: wanneer

Demande: vragen

Prendre: Nemen

Margot schrijft de antwoorden in haar schrift.

 

Blz.10  Finir: finishen

Question: Vragen

Repondre: reageren

Als ze klaar zijn met de opdracht moeten ze de vraag 3 plus 2 beantwoorden.

 

 Blz.11  Reponds: Reageert

Ardoise: Rekening

Lèvent: verheffen,tillen

De elf kinderen schrijven het antwoord 5 op maar dessus schrijft 32 op.

 

Blz.12  Demande: vragen

Longtemps: een lange tijd

Drole: grappig

Mardi vraagt wat je nodig hebt voor de toets.

 

Blz.15  École: school

Toujours: altijd

Rapide: Herhalen

De kinderen hebben pauze en Margot rent naar de speelplaats.

 

Blz.16   En recre: in de pauze

Toujours: Allemaal

Marrons: Eikels,kastanjes.

Margot gooit eikels in de wc pot.

 

Blz.18   De l’autre: de anderen

Criant: Schreeuwt

Bouge: grot

De anderen schreeuwen maar spelen erg veel terwijl er iemand aan een paal hant.

 

Blz.20   La récréation: De pauze

Regarde: kijken

Et puis: Overigens

De leraar kijkt goed rond en ziet Margot erg opvallend.

 

Blz.21   Marcher: Marcheren

L’élastique: touwtje springen

Danser: dansen

Margot springt danst springt touwtje en springt bok.

 

Blz.22    Chrochet: haak

Rapide: herhalen

Beaucoup: veel

De leraar maakt een haak met zijn vinger en herhaalt het.

 

Blz.25    Décide: Besluit

Lecture: lektuur

Tellement: Zodanig.

Na de pauze zijn ze in de klas druk aan het schrijven.

 

Blz.26    Le semaine: de week

Préféré: verkiezen,favoriete

Avant: vermaak

Ze zijn op het schoolplein tikkertje aan het spelen.

Maak jouw eigen website met JouwWeb